
- Czy system Red Light rejestruje także przejazd na pomarańczowym świetle?
- Mandat za przejazd na czerwonym świetle wiąże się z mandatem karnym w wysokości 500 zł oraz 15 punktów karnych
- System Red Light monitoruje 52 skrzyżowania w Polsce
W Polsce system Red Light został wprowadzony w celu poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniach i zredukowania liczby wypadków związanych z nieprzepisowym przejeżdżaniem na czerwonym świetle. System ten staje się coraz bardziej popularny, a jego działanie budzi wiele pytań, zwłaszcza wśród kierowców zastanawiających się, czy za przejazd na pomarańczowym świetle również można otrzymać mandat.
System Red Light to zaawansowany system monitorowania ruchu drogowego, który automatycznie rejestruje pojazdy przejeżdżające przez skrzyżowanie na czerwonym świetle. Jest on wyposażony w kamery umieszczone na skrzyżowaniach, które są połączone z systemem sygnalizacji świetlnej. Gdy sygnalizator świetlny zmienia się na czerwone światło, system aktywuje kamery i rejestruje każdy pojazd, który nie zatrzyma się przed linią zatrzymania.
Kluczowym elementem systemu jest precyzyjne wykrywanie momentu zmiany świateł oraz położenie pojazdu względem linii zatrzymania. Kiedy pojazd wjedzie na skrzyżowanie po zmianie światła na czerwone, kamery wykonują zdjęcia z różnych kątów, aby zapewnić jednoznaczne dowody naruszenia przepisów. Następnie zdjęcia te są analizowane przez system, który identyfikuje numery rejestracyjne pojazdu oraz dokładny czas i miejsce wykroczenia.
Najważniejsze informacje:
- W tym artykule znajdziesz wszystko, co powinieneś wiedzieć o systemie Red Light.
- Kamery Red Light monitorują już 52 skrzyżowania w Polsce.
- Czy mandat otrzymasz również za przejazd na pomarańczowym świetle? Rozjaśniamy coraz częściej pojawiające się pytanie wśród kierowców.
Przeczytaj koniecznie:
Obecnie w sieci CANARD znajdują się 52 urządzenia Red Light, które przez całą dobę monitorują dokładnie skrzyżowania. Pełną listę wraz ze wszystkimi dokładnymi lokalizacjami znajdziecie na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego lub klikając TUTAJ.
Jak działa system Red Light?
Cały system składa się nawet z kilkunastu kamer, które z różnych perspektyw obserwują przejeżdżające pojazdy przez skrzyżowanie. Część z nich jest odpowiedzialna za nadzorowanie linii zatrzymania, inne rejestrują cały cykl zmiany sygnalizacji, a część rejestruje wjazd pojazdu na skrzyżowanie. System dodatkowo jest wspierany przez pętlę indukcyjną, która jest zatopiona w asfalcie. Odnotowuje ona wjazd za sygnalizator na czerwonym świetle, a wykroczenie dodatkowo jest wychwytywane przez pozostałe kamery, które wykonują zdjęcie przodu pojazdu, aby utrwalić numer rejestracyjny i twarz kierującego.
Warto zauważyć, że kamery w systemie Red Light rejestrują tylko pojazdy, które przejeżdżają przez skrzyżowanie, gdy dla danego pasa ruchu zapalone jest czerwone światło. Zdjęcia wykonane przez kamery są natychmiast przesyłane do Centralnego Systemu Przetwarzania, gdzie odbywa się identyfikacja tablic rejestracyjnych. W tym procesie sprawdza się także, czy pojazd rzeczywiście wjechał na skrzyżowanie na czerwonym świetle, co jest możliwe dzięki synchronizacji zdjęć z danymi z sygnalizatorów.
Po odczytaniu numeru rejestracyjnego pojazdu, dane te są weryfikowane z informacjami zgromadzonymi w CEP. Dzięki temu można ustalić kto jest jego właścicielem. Jeżeli system potwierdzi naruszenie przepisów, tworzony jest raport zawierający kluczowe dane, takie jak czas, data, zdjęcia z kamery oraz informacje o pojeździe. Ten trafia do odpowiednich organów, które na jego podstawie mogą wystawić mandat. Warto wiedzieć, że każdy mandat wygenerowany przez system Red Light powinien zawierać informację o czasie, który upłynął od momentu zapalenia się czerwonego światła do chwili zarejestrowania zdjęcia.
Czy można otrzymać mandat za przejazd na pomarańczowym świetle?
Pomarańczowe światło, zwane również żółtym, jest sygnałem ostrzegawczym, który informuje kierowców o zbliżającej się zmianie na czerwone światło. Zgodnie z przepisami, kierowca ma obowiązek zatrzymać się na żółtym świetle, chyba że zatrzymanie się mogłoby spowodować zagrożenie w ruchu drogowym (np. gwałtowne hamowanie, które mogłoby prowadzić do kolizji z pojazdem jadącym z tyłu). System Red Light jest jednak zaprojektowany tak, aby karać kierowców tylko za przejazd na czerwonym świetle. Oznacza to, że teoretycznie nie otrzymasz mandatu za przejazd na żółtym świetle, pod warunkiem że sygnał nie zmienił się jeszcze na czerwony w momencie wjazdu na skrzyżowanie. W praktyce system ten jest ustawiony tak, aby rozpocząć rejestrację wykroczenia dopiero po zapaleniu się czerwonego światła.
Jaki mandat grozi za przejazd na czerwonym świetle?
W związku ze zmianą taryfikatora na początku 2022 roku, wszystkie wykroczenia objęte są znacznie wyższą karą finansową. Podobnie jest z przejazdem na czerwonym świetle, które jest bardzo niebezpieczne i doprowadza do wielu śmiertelnych wypadków. Aktualnie za takie wykroczenie na kierującego zostanie nałożony mandat karny w wysokości 500 zł, a na jego konto trafi 15 punktów karnych. W przypadku powtórzenia tego wykroczenia, mandat może wzrosnąć do 4000 zł Za przejazd na czerwonym świetle na przejeździe kolejowym grozi mandat w wysokości 2000 zł .
System Red Light w Polsce działa z myślą o poprawie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach. Mandat za takie wykroczenie jest nieunikniony, jeśli zostaniesz zarejestrowany przez kamery systemu. Choć przejazd na żółtym świetle nie powinien skutkować mandatem, warto zawsze zachować ostrożność i unikać wjeżdżania na skrzyżowanie w momencie, gdy sygnalizacja zmienia się na pomarańczowe.
Jeśli mamy mówić o jakiejkolwiek poprawie bezpieczeństwa i nie byłoby to tylko dojenie kierujących w przypadku kamer łapiących na czerwonym obligatoryjne powinny być sekundniki wskazujące czas do zmiany światła. Tak by „wyrównać szanse”.
mam swoje zdanie dokładnie jestem tego samego zdania
Witam
W moje skromnej ocenie jest kilka problemów i wątpliwości natury prawnej i technicznej z tym systemem.
– ITD twierdzi że nie muszą ustawiać znaków informujących o tym że taki system w danym miejscu się znajduje. Miałoby to niewątpliwie efekt prewencyjny bo każdy by uważał.
– System REDLiGHT nie jest ujęty w żadnych ramach prawnych w zakresie jego legalności użytkowania. Od wszystkich innych urządzeń monitorujących i rejestrujących wykroczenia,
wymagana jest legalizacja pierwotna i wtórna. Tłumaczy się to tym, że najczęściej są to urządzenia rejestrujące jakieś parametry prędkości więc wymaga to odpowiedniego procesu legalizacji w zakresie skalowania i kalibracji zgodnie z rozporządzeniami Urzędu Miar.
Natomiast jak podaje się na stronie CANRAD system REDLLIGHT nie wymaga takich czynności bo rejestruje tylko obraz??
I tu moja interpretacja:
Skoro system REDLIGHT opiera się o działanie zsynchronizowanych kamer, detektora rejestrującego wirtualną linę przekroczenia oraz detektora . Wszystko to spięte programem komputerowym?
I tu moje wątpliwości:
– czy oprogramowanie jest zabezpieczone przed ingerencją osób trzecich w manipulacje przy obrazie?
– Jeżeli samochód ma homologację dopuszczającą do ruchu, program windows na komputerze ma homologację potwierdzającą oryginalność oprogramowania. To czy taki program systemu REDLIGHT nie powinien mieć takiej homologacji? Skoro na podstawie takiego systemu są wszczynane postępowania wyjaśniające, postępowania mandatowe w ramach spraw o wykroczenia.
– Czy to nie jest odebraniem nam prawa do rzetelnej obrony, polegającej między innymi na wyjaśnieniu wszystkich wątpliwości w postępowaniu wyjaśniającym?
– Jeżeli kamery są spite w systemie z detektorami przekroczenia lini, który uruchamia kamerę monitorującą kolor światła. Czy ten system nie powinien być odpowiednio skalibrowany w sekwencjach czasowych z impulsem sensorycznym? Ta czynność chyba wymaga odpowiedniego skalibrowania?
– Życiowa sytuacja, przyjeżdżają panowie którzy odświeżają znaki poziome malując linie na biało. Przypadkowo doszło do przesunięcia lini zatrzymania o 0,5m? Czy wówczas system nie wymaga ponownej kalibracji?
Ale to tylko moje wątpliwości i spekulacje, może ktoś ustosunkuje się do moich wątpliwości? Lub wskaże podstwy legalności prawnej samego systemu REDLIGHT?
Jest z tym duży problem. Będę występował do ITD o papiery bo ten system oprócz rejestracji wizyjnej również zlicza czas (w milisekundach) od momentu kiedy zapali się czerwone światło do momentu kiedy auto przekroczy pewne określone miejsce na jezdni…. i tutaj zachodzi możliwość ogromnych nadużyć, gdyż staje się to urządzeniem pomiarowym (!) które musi być sprawne, skalibrowane i odporne na wszelkie zakłócenia które mogą wpłynąć na jakość pomiaru.